Yetkinlik Geliştirme Sistemi


Merkezimizin amacı, üniversite öğrencileri, işverenler, üniversitemiz mezunları ve öğretim üyeleri arasında kariyer yaşamına dayalı iletişim ve paylaşımı artırarak, mezunların istihdam olanaklarını geliştirmek, işverenlere yetkin meslek elemanı temin etmek, üniversite öğrenci lerini erken dönemde mesleğe yönlendirmek ve öğretim üyelerine iş dünyası gelimeleri hakkında güncel ve yansız bilgi aktarımını sağlamaktır.

Bu amaç doğrultusunda oluşturduğumuz Yetkinlik Geliştirme Sistemi” yardımıyla, öğrencilerimizin mezun olduktan sonra çalışacakları iş alanlarına yönelik yetkinlikleri daha üniversite yıllarında kazanmalarını amaçlamaktayız.

Yetkinlik, bir işte yüksek performans için gerekli bilgi, beceri, tutum ve özelliklere denir. Öğrenme çıktıları da denilen mesleki ve teknik yetkinlikler, öğrenim görünen bölüm tarafından kazandırılırken, iş alanında gerekli bilişsel, kişisel ve sosyal yetkinlikler de “Yetkinlik Geliştirme Sistemi” kapsamında düzenlenecek eğitimlerle geliştirilecektir.

Yetkinlik Geliştirme Sistemi kuramsal olarak  Goleman'ın geliştirmiş olduğu duygusal zeka yetkinlik bakış açısını temel almıştır. Goleman, bütün organizasyonların kullanabileceği yetkinlikleri 5 grup altında toplamıştır: 

  1. Kendiyle ilgili farkındalık,
  2. Kendini düzenleme,
  3. Motivasyon,
  4. Empati,
  5. Sosyal beceriler.

Bu yetkinlikleri "kişisel" ve "sosyal" olmak üzere iki asıl yetkinlikten meydana gelir

Kişisel Yetkinlikler
1. Kendiyle ilgili farkındalık:
Kişinin, kendi iç dünyasını tanıması, tercihlerini yapabilmesi, sahip olduğu gücün ve kaynakların farkında olması,
* Duygusal Farkındalık: Kişinin, kendi duygularını tanıması ve bu duyguların doğurduğu sonuçları fark etmesi.
* Doğru şekilde kendini değerlendirmek: Kişinin, kendi güçlü ve zayıf yanlarını bilmesi ve buna göre kendi duygusal sınırlarını belirleyebilmesi.
* Özgüven: Kişinin, kendisi ve sahip olduğu yetkinlikleriyle ilgili olarak değerli olduğuna inanması.

2. Kendini düzenleme: Kişinin, kendi iç dünyasını, sahip olduğu dürtüleri, ve elinde bulunan kaynakları yönetebilmesi.
• Kendini kontrol edebilmek: Kişinin, içinden gelen duyguları, dürtüleri kontrol edebilmesi.
• Güvenilirlik: Kişisel bütünlük sahibi, hem kendine hem de başkalarına karşı her anlamda dürüst olmak.
• Kişisel bilinç sahibi olmak: Kişinin, her türlü davranışının sorumluluğunu yüklenebilmesi.
• Uyum kabiliyeti: Kişinin, hayatına giren değişikliklere ve beklenmedik durumlara gerekli esnekliği göstererek uyum sağlayabilmesi.
• Yeniliklere açık olmak: Kişinin yeni fikirlere, yaklaşımlara ve bilgilere açık olması, bunlardan rahatsızlık duymaması.

3. Motivasyon: Kişinin amaçlarına ulaşabilmek için duygularını yönlendirebilmesi.
• Başarıya yönelme: Kişinin, mükemmellik düzeyine ulaşabilmek için sürekli gelişim çabası içinde olması.
• Göreve bağlılık: Kişinin, içinde bulunduğu ekibin veya işletmenin hedefleriyle uyum içinde olması.
• Girişimcilik: Kişinin, karşısına çıkan fırsatların farkında olması ve bu fırsatları değerlendirebilmek için hazır hissetmesi.
• İyimserlik: Kişinin, karşılaştığı zorluklara ve engellere rağmen hedeflerine doğru yönelmekte kararlı ve ısrarcı olması.

Sosyal Yetkinlikler
1. Empati:
Kişinin, etrafındaki diğer insanların duygularını, ihtiyaçlarını ve kaygılarını anlayabilmesi, bu anlayışla yaşaması.
• Diğer insanları anlamak: Kişinin, diğer insanların duygularının ve bakış açılarının farkında olması, onların kaygılarıyla samimi bir şekilde (yargılamadan ve savunmaya geçmeden) ilgilenmesi
• Diğer insanları geliştirmek: Kişinin, birlikte yaşadığı insanların gelişmekle ilgili ihtiyaçlarını fark ederek onları becerileri doğrultusunda geliştirmesi
• Hizmete yönelmek: Kişinin, etrafındaki diğer insanların çeşitli ihtiyaçlarını önceden tahmin edebilmesi, bu tür ihtiyaçların olduğunu fark edebilmesi ve gerektiğinde severek bunları karşılayabilmesi.
• Farklılıklarla etkili bir şekilde başa çıkabilmek: Kişinin, etrafındaki farklı kişilerden kaynaklanan değişik sorunları gelişmeye ve değişmeye yönelik birer fırsat olarak değerlendirebilmesi, ve bu fırsatlardan etkili bir şekilde yararlanabilmesi, bunları geliştirebilmesi.
• Politik farkındalık geliştirmek: Kişinin, herhangi bir topluluktaki duygusal yönlenmeleri ve güç dağılımını çözümleyerek değerlendirebilmesi.

2. Sosyal Beceriler: Kişinin, başka insanların tepkilerini kendi istediği doğrultuda yönlendirebilmesi.
• Etkili olma: Kişinin, karşısındakileri istediği doğrultuda ikna edebilmek için etkili yöntemler geliştirebilmesi.
• İletişim: Kişinin, karşıdaki kişiyi etkili bir şekilde dinlemesi ve onu ikna edebilmek için mesajın olduğu kadar üslubun da önemli olduğunun farkında olması.
• Sorun yönetimi: Kişinin, çeşitli sorular karşısında uzlaşarak çözüme yönelmesi.
• Liderlik: Kişinin, başka insanlara ilham vermesi ve onları yönlendirmesi.
• Değişim Yönetimi: Kişinin, değişim sürecini başlatabilmesi ve bu süreci yönetebilmesi.
• İlişki Kurmak: Kişinin, anlamlı ve doyumlu ilişkiler kurabilmesi.
• İşbirliği: Kişinin, başka insanlarla ortak amaçlar doğrultusunda çalışabilmesi.
• Ekip Çalışmasına Yatkın Olmak: Kişinin, bir grupla birlikte ortak amaçlar doğrultusunda sinerji yaratacak bir çalışmaya girebilmesi.